W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies

Akceptuje ciasteczka

Aktualności

Najnowsze wiadomości dotyczące Stowarzyszenia Grupa OdRolnika
2019-02-20

Spójny produkt przepisem na sukces - konferencja Źródlanego Szlaku za nami

Za nami konferencja turystyczna pn. „Sieciowanie produktu turystycznego w ramach Źródlanego Szlaku”. Spotkanie odbyło się w Centrum Produktu Lokalnego w Rzuchowej z inicjatywy Tarnowskiej Organizacji Turystycznej. Efekty? Wiele ważnych dyskusji, wniosków, ale i pytań dotyczących przyszłości Źródlanego Szlaku, czyli przedsięwzięcia o ogromnej skali inwestycji - całkowitą wartość wszystkich elementów Źródlanego Szlaku szacuje się na ok. 80 mln złotych.  Źródlany Szlak może być kołem zamachowym do rozwoju turystyki w subregionie tarnowskim. Przed uczestnikami projektu wiele wyzwań, nie brakuje też kwestii, które mogą stanąć na przeszkodzie w osiągnięciu założonych celów. Warto wspomnieć, że podczas konferencji po raz pierwszy serwowano „Kroplę Pogórza”, niskomineralizowaną wodę gazowaną sygnowaną logotypem Źródlanego Szlaku.

- Chcemy, żeby pokazać walory turystyczne, krajobrazowe, ale chcemy to zrobić wspólnie z innymi gminami o podobnej charakterystyce i atutach. Rozumiem, że tak konferencja ma wypracować pewien model działania, z czego się bardzo cieszę. Gmina Pleśna zrealizowała już pięć zadań w ramach Źródlanego Szlaku. Dużym powodem do radości jest fakt, że całość tego projektu zaczęła koordynować Tarnowska Organizacja Turystyczna, to daje nam pole wyjściowe do tego, by zachować spójność i szeroko wypromować Źródlany Szlak. Ta konferencja powinna nam dać nam odpowiedź czy jako gminy potrafimy wspólnie działać. Nie chciałbym, aby każdy ciągnął w swoją stronę. Źródlany Szlak jest naszym wspólnym dobrem, przygotujmy kompleksowy projekt dla turystów – apelował Józef Knapik, wójt gminy Pleśna.

Wprowadzenia do konferencji dokonał Marcin Pałach, prezes Tarnowskiej Organizacji Turystycznej. Pierwszy wykład poprowadziła Małgorzata Bartkiewicz, poruszając tematy związane ze skuteczną komunikacją pomiędzy podmiotami w budowaniu standardu produktów turystycznych. Prelegentka przypomniała, że idea Źródlanego Szlaku wywodzi się od metody lecznictwa księdza Sebastiana Kneippa. Pani Małgorzata pokrótce przedstawiła przedsięwzięcie. – Właściwa komunikacja i współpraca są konieczne do odniesienia sukcesu tego projektu. Współpracować musi obejmować między innymi samorządy, agroturystykę, społeczność lokalną – zaznaczyła Małgorzata Bartkiewicz. Następnie ekspertka przeszła do omówienia głównej tematyki wykładu. Uczestnicy spotkania poznali tajniki skutecznej komunikacji, na którą składa się m. in.: zachowanie odpowiedniej odległości od rozmówcy czy odzwierciedlenie. Części teoretycznej towarzyszyła praktyka, czyli test na styl percepcji. Każdy mógł sprawdzić kim jest – wzrokowcem, słuchowcem, a może kinestetykiem. – Większość z nas ma dominujący styl reprezentacji, aczkolwiek są osoby, które ma cechy w równowadze – tłumaczyła Małgorzata Bartkiewicz. Kolejnym ważnym elementów wykładu były ćwiczenia poświęcone umiejętnemu zadawaniu pytań.

Kolejny wykład pt. „Prowadzenie działań informacyjnych i promocyjnych produktów turystycznych” zaprezentowali Mirosław Dryla i Bożena Wojtanowska z Agencji M-Studio. – Tytułem przypomnienia – pan Mirosław z panią Bożeną opracowali założenia Źródlanego Szlaku – przypomniał Jan Czaja, Dyrektor Biura Tarnowskiej Organizacji Turystycznej. Na wstępie w krótkiej animacji przedstawiono to, co już wykonano w ramach Źródlanego Szlaku. Mirosław Dryla przywołał zestawienie ruchu turystycznego w Małopolsce, co wywołało żywiołową dyskusję. Jest o kogo walczyć. Co ciekawe, dotychczas w turystyce dominował trend 3S (sun – słońce, sand – piasek, sea – morze), natomiast obecnie na znaczeniu zyskuje 3E (entertainment – rozrywka, excitement – ekscytacja, education – edukacja), a Źródlany Szlak doskonale wpisuje się w nowe oczekiwania turystów.

- Bardzo ważnym elementem promocji jest spójność przekazu. Bez tego nie przebijemy się z informacją do potencjalnych turystów, którzy są wręcz zalewani informacjami z różnych kanałów komunikacji – zaznaczył Mirosław Dryla.

Z kolei Bożena Wojtanowska opowiedziała o brandingu, jako kluczowym elemencie w budowaniu jednolitego przekazu, przybliżając kluczowe definicje i mechanizmy.  – Naszą marką jest produkt turystyczny, który zawiera się w haśle Źródlany Szlak. Poprzez dobre lub złe zarządzanie marką można zwiększać lub zmniejszać wartość produktu, co bezpośrednio przekłada się na jego sprzedaż. Marka przyciąga ludzi, nasza kreacja jest odpowiedzialna za odbiór ze strony Klienta – zauważyła Bożena Wojtanowska dodając, że ogromnym plusem dla dalszego rozwoju Źródlanego Szlaku byłoby jak najczęstsze organizowanie konferencji, spotkań z szeroką dyskusją o ścieżkach ekspansji projektu. Ogromną szansą na powodzenie Źródlanego Szlaku jest też korelacja pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w rozwoju regionu.

O budowaniu zintegrowanej oferty turystycznej na obszarach wiejskich tzw. pakietów turystycznych mówił w trzecim wystąpieniu Grzegorz Godziek z ProRegio Consulting. – Czy po pięciu latach od inauguracji projektu wiemy czym jest Źródlany Szlak, czym ma być w przyszłości i jak ta inicjatywa ma być zorganizowana? – pytał Grzegorz Godziek. Wykładowca zwrócił uwagę, że głównym założeniem projektu jest współpraca pomiędzy gminami, a nie wzajemna konkurencja. Wspólny produkt daje możliwość rozwoju, funkcjonowania wielu różnym podmiotom, instytucjom w obszarze ruchu turystycznego. Jeżeli samorządy przygotują pewną bazę projektów, myśl, wspólną ideę, to mieszkańcy, przedsiębiorcy, rolnicy będą mogli organizować swoje aktywności wokół Źródlanego Szlaku. Grzegorz Godziek w swoim przemówieniu poruszył szereg zagadnień problematycznych, które należy jak najszybciej rozwiązać, by osiągnąć sukces. Receptę należy wypracować, stąd istotna rola spotkań, konferencji paneli dyskusyjnych. – W Austrii istnieje około 40 miejsc, pensjonatów zorganizowanych wokół idei lecznictwa księdza Kneippa. Współpracują z rolnikami, dietetykami, lekarzami i tak dalej. Istnieje wspólnota interesu oraz pomysł. Ludzie korzystają z wodolecznictwa, ale i zdrowego, ekologicznego odżywiania. Źródlany Szlak ma potencjał – dodał Grzegorz Godziek. Istotą koncepcji jest stworzenie spójnego produktu, w przeciwnym razie cała inicjatywa może się rozmyć. W trakcie wykłady padły również pytania o ewentualne rozszerzenie projektu o kolejne samorządy. Ważne zadanie to rozwój usług okołoturystycznych, co nie uda się bez zaangażowania rolników, mieszkańców, przedsiębiorców. Oddziaływanie Źródlanego Szlaku jest szerokie, co za tym idzie stwarzają się możliwości do inwestycji w usługi leczniczo-rehabilitacyjne, bazę hotelową, agroturystykę, handel, gastronomię, rolnictwo ekologiczne.

- Dziś mamy podpisane umowy na dofinansowanie projektów. Możemy jasno powiedzieć, że w najbliższych latach zrealizujemy inwestycje, które powinny wygenerować relatywnie duży ruch turystycznych. Tu się kończy rola samorządu, a zaczyna przedsiębiorców, rolników, mieszkańców. Każdy może skorzystać na powstaniu tej infrastruktury – zaznaczył Grzegorz Godziek.

Poruszono także kwestię stworzenia organu, który zajmie się szeregiem formalności, jakie wiążą się ze Źródlanym Szlakiem.

- Dziękuje za świetne, pouczające prezentacje. Najważniejsze, żeby nie rywalizować a współpracować. Tarnów ma kilka pomysłów do zaistnienia na mapie Źródlanego Szlaku. Projekt nie będzie miał racji bytu bez agroturystów, przedsiębiorców. Samorząd może realizować inwestycje, Tarnowska Organizacja Turystyczna może promować, ale co w sytuacji, gdy zabraknie - produktów spod znaku Źródlanego Szlaku, miejsc noclegowych czy osób, które będą w stanie porozumiewać się z turystami włoskimi czy francuskimi w ich rodzimych języków?  Każdy z nas musi odnaleźć się na Źródlanym Szlaku i wspierać – podsumował Marcin Pałach.

O ważnej roli konferencji w Rzuchowej doskonale świadczy fakt, że uczestnicy po podsumowaniu spotkania przez blisko godzinę dyskutowali o wielu różnych aspektach przyszłości Źródlanego Szlaku. Przed nami ogrom pracy, ale warto podjąć wyzwanie z uwagi na olbrzymi potencjał projektu dla rozwoju subregionu tarnowskiego.

Konferencja odbyła się w ramach zadania publicznego pn. projektu pn.:  „Konferencja Turystyczna  „Sieciowanie produktu turystycznego w ramach Źródlanego Szlaku” ” - współfinansowanego ze środków Województwa Małopolskiego

© 2019 grupa.odrolnika.pl - Wszelkie prawa zastrzeżone